Doina Ruști


Logodnica

La o emisiune de dimineață, întotdeauna cu un singur invitat întrerupt din când în când de știri și reportaje, regizorul britanic David Kinsella, stabilit în Norvegia și invitat la Chișinău la un festival de film, o cunoaște pe Alisa, gazda matinalului, și se îndrăgostește fulgerător de prezentatoarea cu douăzeci de ani mai tânără decât el.

Isteață și fermecătoare în timpul emisiunii, cu o lacrimă ascunsă delicat de genele lungi și bogate, Alisa a trezit în David o emoție pe care regizorul, trecut bine de prima tinerețe, credea că o uitase. Deși fusese căsătorit și avea o fetiță, provocatoarea moldoveancă a reușit să-l impresioneze prin sensibilitatea studiată și abilitatea cu care a trecut, elegant, de la subiectul emisiunii la destăinuiri dureroase și confesiuni surprinzătoare. Amețit de vocea melodioasă a prezentatoarei și de parfumul liliacului alb al unui studiou de televiziune amenajat într-o grădină, David, în al nouălea cer, a început să-și imagineze o relație cu Alisia și va face tot ce-i va sta în putință pentru a o determina să-l iubească. Cu bani, cu cadouri, iertător, disponibil, posesiv și visând frumos – nu mi-am imaginat că și bărbații pot fabula de la minus la plus infinit - , în următorii mult prea mulți ani norvegianul va fi alături, în capul lui, de femeia care i-a zdruncinat logica și nu va renunța cu niciun chip la obsesia vieții lui.

După ce în prima parte a romanului îl vom descoperi pe David și gândurile lui din care Alisa era nelipsită, în partea a doua a romanului o vom cunoaște pe Alisa cea reală, neînfrumusețată de imaginația mult prea bogată a regizorului norvegian. Crescută de o bunică săracă, fostă iubită a unui traficant de țigări, studentă în București și pentru puțin timp prezentatoare tv, Alisa, disperată după un confort pe care nu și-l permitea și după o stabilitate de care nu avusese niciodată parte, se va agăța de oricine îi va arăta un dram de afecțiune sau îi va oferi, gratuit sau contra unor servicii, un pic de masă și un pic de casă. Conștientă de ajutorul primit din partea regizorului, dar incapabilă să-l iubească, Alisa își va vedea în continuare de propria ei viață în care norvegianul va juca doar roluri episodice. Rănită și sălbăticită, jucând un teatru credibil, adeseori dus până la extrem, în cei șapte ani infinit de lungi începuți în ziua în care l-a cunoscut pe David Kinsella, Alisa va apela la el ca la singura constantă din viața ei, îngerul - cum îl numește, bărbatul capabil oricând să îi arunce un colac de salvare.

Povestea celor doi, privită și înțeleasă din două perspective diferite, a ei și a lui, e un imens ecran, tăiat în două, pe care rulează același film jucat de doi actori credibili, cu voci distincte, de mare calibru. Prizonieri ai propriilor experiențe, Alisa și David privesc altfel viața și a-l privi pe unul din perspectiva celuilalt este fascinant. Nici decorul romanului nu este de lepădat. M-am plimbat împreună cu personajele prin București, Chișinău, la Mosjoen și am admirat, prin ochii lor, o superbă auroră boreală transparentă, multicoloră, un fenomen optic incredibil și o minune pământeană cum numai în țările nordice se poate vedea.

„Dacă aș fi David, îndrăgostit de o Alisa de la Chișinău, aș pleca într-o călătorie prin lume împreună cu ea. Fără bani și fără confort. O călătorie din care să nu poți să pleci când vrei tu. Într-o astfel de expediție afli exact cum stă treaba cu cineva.” (Doina Ruști, Logodnica, p.248)
Magda Lungu, 27 martie 2021

Doina Ruști – „Logodnica”
Editura Polirom, 2019, 272 pagini

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu